CTET Lakshya - Post 9 (Bilingual CDP)

Post 9 — CDP (Child Development & Pedagogy) — Bilingual

Top 20 Topics + Practice MCQs (Hindi + English) — CTET oriented

🔹 Top 20 Important Topics (Bilingual)

  • 1. बाल विकास के सिद्धांत — Piaget, Vygotsky, Kohlberg
    Child Development Theories — Piaget, Vygotsky, Kohlberg
  • 2. सीखने की प्रक्रिया और कारक
    Process of Learning & Factors Affecting Learning
  • 3. प्रेरणा और शिक्षा में भूमिका
    Motivation and its Role in Education
  • 4. बुद्धि और उसकी माप
    Intelligence and its Measurement
  • 5. व्यक्तित्व विकास और प्रकार
    Personality Development & Types
  • 6. समावेशी शिक्षा और विशेष आवश्यकताएँ
    Inclusive Education & Special Needs
  • 7. रचनात्मकता और उसका महत्व
    Creativity and its Importance
  • 8. कक्षा प्रबंधन और अनुशासन
    Classroom Management & Discipline
  • 9. सामाजिकरण की प्रक्रिया
    Process of Socialization
  • 10. भाषा और विचार का संबंध
    Relation between Language & Thought
  • 11. आत्म-संवेदना और आत्म–सम्मान
    Self-Concept & Self-Esteem
  • 12. विकास के सिद्धांत — निरंतरता व असंतुलन
    Principles of Development — Continuity & Discontinuity
  • 13. भावनाएँ और सीखना
    Emotions & Learning
  • 14. मूल्य शिक्षा
    Value Education
  • 15. रचनात्मक सोच व समस्या समाधान
    Creative Thinking & Problem Solving
  • 16. शिक्षक की भूमिका
    Role of Teacher
  • 17. मूल्यांकन की तकनीकें
    Assessment Techniques
  • 18. सतत एवं व्यापक मूल्यांकन (CCE)
    Continuous and Comprehensive Evaluation (CCE)
  • 19. शिक्षण-अधिगम प्रक्रिया
    Teaching-Learning Process
  • 20. बालकेंद्रित शिक्षा
    Child-Centered Education

📝 Practice MCQs (Bilingual)

Q1 / प्रश्न 1:
According to Piaget, which stage is from 7–11 years?
पियाजे के अनुसार 7–11 वर्ष की आयु किस अवस्था में आती है?
a) Sensory Motor / सेंसरी-मोटर
b) Pre-Operational / प्री-ऑपरेशनल
c) Concrete Operational / कंक्रीट ऑपरेशनल ✅
d) Formal Operational / फॉर्मल ऑपरेशनल
Q2 / प्रश्न 2:
Who introduced the term 'Scaffolding' in learning theory?
"Scaffolding" शब्द किसने शिक्षा में दिया?
a) Piaget / पियाजे
b) Vygotsky / वाइगोत्स्की ✅
c) Bruner / ब्रनर
d) Skinner / स्किनर
Q3 / प्रश्न 3:
What is the main objective of Inclusive Education?
समावेशी शिक्षा का मुख्य उद्देश्य क्या है?
a) To teach only gifted students / केवल होशियार छात्रों को पढ़ाना
b) To separate weak students / कमजोर छात्रों को अलग करना
c) To provide learning opportunities for all children / सभी बच्चों को साथ में सीखने का अवसर देना ✅
d) To focus only on academics / केवल अकादमिक पर ध्यान देना
Q4 / प्रश्न 4:
Operant Conditioning is associated with which psychologist?
ऑपेरेंट कंडीशनिंग किस मनोवैज्ञानिक से जुड़ी है?
a) Pavlov / पावलोव
b) Thorndike / थॉर्नडाइक
c) Skinner / स्किनर ✅
d) Bandura / बांडुरा
Q5 / प्रश्न 5:
Who proposed Multiple Intelligence Theory?
बहु-बुद्धि सिद्धांत किसने प्रस्तावित किया?
a) Howard Gardner / हॉवर्ड गार्डनर ✅
b) Spearman / स्पीयरमैन
c) Thorndike / थॉर्नडाइक
d) Binet / बिनेट

Tip / सुझाव: इन 20 टॉपिक्स को रोज़ revise करें और topic-wise 20–30 MCQs solve करें। इससे CDP सेक्शन बहुत मजबूत होगा।

🚀 CTET Lakshya — Practice daily, score higher!

Next posts: Post 10 (NCERT Science MCQs) & Post 11 (SST - Panchayati Raj)

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

हिंदी शिक्षण - set-1

बाल विकास set-4

☑️ सामान्य ज्ञान महत्वपूर्ण प्रश्नोत्तर भाग-1